Piispa ja kuningas kohtaavat

Tapahtuu 25.8.1555:

Kuningas Kustaa Vaasa ja piispa Mikael Agricola kohtaavat Turun tuomiokirkossa Kaikkien Pyhien kappelissa. Kuningas on osallistunut suomenkieliseen messuun. Kuningas on vuotta aikaisemmin nimittänyt Agricolan Turun hiippakunnan ordinariukseksi, joka hoitaa piispan tehtäviä.

Agricola antaa kuninkaalle suomeksi kääntämänsä kirkolliset käsikirjat sekä luetteloita seurakuntien omaisuudesta. Agricola sanoo palvelevansa kirkkoa ja kruunua. Kuningas kääntää sananjärjestyksen painottaen kruunua. Hän odottaa Agricolalta kuuliaisuutta ja käskee tätä selvittämään myös pappien palkat ja kirkon verotulot.

Paikalla on Hemminki Olavinpoika Ferrarius, josta on tullut Agricolan apulainen. Agricola on ollut Ferrariuksen kanssa Oulujärvellä ja nähnyt venäläisten hävittämiä kyliä. Kuningas on matkalla Viipuriin näiden sotatoimien vuoksi. Hän kehottaa Agricolaa valmistautumaan rauhanneuvotteluihin Moskovassa.

Mikael Agricola on toiminut vuoden ajan Turun hiippakunnan ordinariuksena. Kuningas Kustaa Vaasa on nimittänyt Agricolan tähän tehtävään. Käytännössä työ tarkoittaa piispan tehtäviä. Kuningas haluaa ordinarius-nimikkeellä erottaa luterilaisen kirkon johtohenkilön katolisen kirkon johtajista ja samalla muistuttaa siitä, että kirkko on kruunun alaisuudessa. Vähentääkseen kirkon johtajien mahtia kuningas on jakanut entisen Turun hiippakunnan kahtia, Turun ja Viipurin hiippakuntiin.

Kustaa Vaasa on saapunut Turkuun viikko sitten. Hän on matkalla Viipuriin venäläisten rajaloukkausten ja ryöstöretkien vuoksi. Itärajalla soditaan. Venäjää hallitsee tsaari Iivana IV Vasilinpoika eli Iivana Julma. Kustaa Vaasa valmistelee valtuuskunnan lähettämistä tsaarin luokse Moskovaan neuvottelemaan rauhasta. Valtuuskuntaan hän aikoo nimittää muiden arvovaltaisten edustajien lisäksi Mikael Agricolan.

Kuningas tiedustelee Agricolan vaimon ja pojan vointia. Agricola on avioitunut turkulaisen Birgitta Olavintyttären kanssa. Heille on syntynyt poika, Kristian, joka on nyt melkein viisivuotias. Kustaa Vaasa puolestaan on menettänyt rakastamansa puolison. Hän on avioitunut uudestaan, mutta kaipaa edelleen vaimovainajaansa, jota hän kutsuu sydänkäpysekseen. Myös Hemminkiä kuningas kehottaa hankkimaan puolison.

Kustaa Vaasa ja Agricola käyvät keskustelunsa Kaikkien Pyhien kappelissa, jonne on sijoitettu tuomiokirkon arvokkaat pyhäinjäännökset. Kappeli on katolisena aikana ollut merkittävä pyhiinvaelluskohde. Siellä sijaitsevat myös seinien kaarisyvennyksissä Pyhän Ristin alttari, Pyhän Kristoforuksen alttari, Pyhän Martin alttari ja mahdollisesti Pyhän Laurin alttari.

2000-luvun kirkkovieras näkee freskot, jotka peittävät kirkon pääkuorin seiniä ja kattoa. Nämä maalaukset ovat peräisin 1800-luvulta. Yksi freskoista esittää piispa Mikael Agricolaa ojentamassa Uutta testamenttia kuningas Kustaa Vaasalle. Niinpä sovelluksessa kuningas ja piispa katsovat heitä esittävää freskoa, joka on maalattu kolmesataa vuotta myöhemmin…

LÄHTEET

Kaisti, Riikka: Turun tuomiokirkko. Rakkaudella rakennettu. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turku 2013. Sivut 75–86.

Heininen, Simo: Mikael Agricola. Elämä ja työt. Edita. Helsinki 2007. Sivut 118–135.

Gardberg, C.J.: Turun linnan kolme Katarinaa, Otava, Keuruu 1986. Sivut 11-18.