Tanskalaiset tuhoavat Turkua ja Tuomiokirkkoa

Tapahtuu 23.5.1522:

Kahdeksan vuotta myöhemmin, toukokuun 23. päivänä 1522, Katariina ja Olavi ovat Pyhän Ristin kappelissa. He ovat menneet naimisiin ja saaneet pojan. Lapsi on kuitenkin kuollut, ja Katariina kumartuu Pyhä Anna kolmantena -veistoksen eteen ja rukoilee Neitsyt Marialta toista lasta ja lupaa hänet kirkolle.

Katariina on hakeutunut Pyhän Ristin kappeliin erityisesti sen vuoksi, että siellä on monien naispyhimysten alttareita: Pyhän Katariinan ja Barbaran alttarit. Kattoholviin on kuvattu Pyhä Anna, Barbara, Katariina ja Ursula. Pyhä Anna kolmantena -veistokseen on kuvattu Neitsyt Maria, Jeesus-lapsi ja Marian äiti Anna.

Yllättäen juutit eli tanskalaiset hyökkäävät kirkkoon ja alkavat ryöstää kultaisia kynttilänjalkoja, ehtoollisastioita, krusifikseja ja muita arvokkaita esineitä. Olavi vie Katariinan turvaan hyökkääjiltä.

Juutit tekevät usein tuhoisia retkiä pitkin Suomenlahden rannikkoa. Joskus asialla ovat merirosvot. Joskus kyse on valtiollisesta kostoretkestä kuninkaan käskystä, sillä Tanska ja Ruotsi sotivat keskenään. Tanskan hallitsijat ovat yli sata vuotta johtaneet Pohjolan suurta liittoa, Kalmarin unionia, johon Ruotsikin on kuulunut ja joka nyt on murtumassa. Tanskan kuningas Kristian II on teloituttanut suuren joukon ruotsalaisia johtohenkilöitä. Ruotsalainen Kustaa Eerikinpoika Vaasa johtaa nyt ruotsalaisten kapinaa irrottaakseen Ruotsin tanskalaisten herruudesta.

Tällä kertaa juuttien hyökkäystä komentaa amiraali Sören Norby ja heidän ryöstökohteenaan on koko Turku. Näiden taistelujen seurauksena menehtyy myös Turun piispa Arvid Kurki, joka on osallistunut aktiivisesti Kustaa Vaasan johtamaan vapaustaisteluun. Hän joutuu pakenemaan tanskalaisia Pohjanmaalle, josta hän pyrkii laivalla Ruotsiin, mutta hukkuu merellä puhjenneessa ankarassa myrskyssä.

LÄHTEET

Seppänen, Liisa: Turun kaupunkikuva ja reformaation jäljet. Teoksessa Pohjoinen reformaatio. Toim. Meri Heinonen & Marika Räsänen. Turun Historiallinen Yhdistys, Turku 2016. Sivut 182–190.

Kaisti, Riikka: Turun tuomiokirkko. Rakkaudella rakennettu. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turku 2013. Sivut  97–102.

Gardberg , C.J.: Keskiajan rauhaton loppuvaihe. Teoksessa Kansallispyhäkkö. Toim. C.J. Gardberg, Simo Heininen ja P.O. Welin. Tammi, Helsinki 2000. Sivu 130.

Pirinen, Kauko: Suomen kirkon historia 1. Keskiaika ja uskonpuhdistuksen aika. s. . Werner Söderström Osakeyhtiö. Porvoo 1991. Sivut 137–140.

Nikula, Oscar ja Nikula, Sigrid: Turun kaupungin historia 1521–1600. Ensimmäinen nide. Turun kaupunki, Turku 1987. Sivut 33–34.