Kuningas vaatii Turun teinejä virkamiehiksi Tukholmaan

Tapahtuu 5.4.1544:

Hemminki on opiskellut katedraalikoulussa neljä vuotta. On meneillään hartaushetki koulumestari Agricolan johdolla. Hemminki lukee Agricolan juuri ilmestynyttä Rukouskirjaa.

Paikalle saapuu kuningas Kustaa Vaasan lähettiläs. Hän tuo kuninkaalta viestin, jossa Agricolaa vaaditaan heti lähettämään koulupoikiaan Tukholmaan verokamarin ja hovin kanslian palvelukseen. Vastaavan kirjeen Agricola on saanut aiemminkin eikä hän ole totellut käskyä. Hänen mielestään koulun tulee kasvattaa poikia papeiksi ja opettajiksi Suomeen, ei kirjureiksi Tukholmaan. Joitakin poikia kiinnostaa Tukholma ja hovi. Hemminki ei halua lähteä mistään hinnasta.

Vuosien aikana koulutyö on ollut Agricolalle raskasta. Kuninkaan toimet ovat köyhdyttäneet kirkon ja koulujen taso on alkanut heiketä. Varat eivät riitä usean opettajan palkkaukseen. Pappien tulot ovat romahtaneet, ja nuoret ovat haluttomia tulemaan kouluun ja valmistumaan uralle, jossa toimeentulo on niukkaa. Teinien taso on sekalainen ja Agricola valittaakin kirjeessä ystävälleen, ”kuinka perin hankala toimi on johtaa poikia, noita kesyttömiä eläimiä, johonkin hyvään ja varmaan opillisen kasvatuksen tulokseen”.

Agricolan paineita ovat lisänneet kuninkaan vaatimukset. Parhaita teinejä pitäisi kesken opintojen lähettää kruunun palvelukseen. Kuningas ei arvosta opillista sivistystä. Hänen mielestään riittää, että koulu opettaa lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Kuningas alkaa myös uhkailla Agricolaa ikävillä seurauksilla, jos tämä ei tottele.

Vaativan koulutyön ohella Agricola on koonnut, kääntänyt ja muokannut kymmenistä erikielisistä lähteistä lähes 900-sivuisen tietoteoksen, Rukouskirjan, joka on juuri ilmestynyt painosta. Se sisältää kirkkoisien ja merkittävien teologien rukouksia yli tuhannen vuoden ajalta ja hänen omaa tuotantoaan. Kirjassa on myös tietoja lääketieteestä, lääkekasveista ja terveydenhoidosta, vuoden kiertoa jäsentävä kalenteri, tähti- ja ilmatieteellisiä tietoja, astrologiaa ja yleistä teologiaa.

LÄHTEET

Hanska, Jussi ja Lahtinen, Anu: Keskiajalta 1500-luvun lopulle. Teoksessa Huoneentaulun maailma. Kasvatus ja koulutus Suomessa keskiajalta 1860-luvulle. Toim. Jussi Hanska ja Kirsi Vainio-Korhonen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki 2010. Sivut 46–50, 53–55, 59

Heininen, Simo: Mikael Agricola. Elämä ja työt. Edita. Helsinki 2007. Sivut 105–112, 189–229.

Häkkinen Kaisa ja Lempiäinen, Terttu: Agricolan yrtit. Kirja-Aurora. Keuruu 2007.

Pirinen, Kauko: Suomen kirkon historia 1. Keskiaika ja uskonpuhdistuksen aika. Sivut 171–172. Werner Söderström Osakeyhtiö. Porvoo 1991.

Tarkiainen, Viljo – Tarkiainen, Kari: Mikael Agricola. Suomen uskonpuhdistaja. Otava. Keuruu 1985. Sivut 72–81.