Kontakt och tillgänglighet

Domkyrkogatan 1, 20500 Åbo
tel. +358 40 341 7100

Parkering

I närheten av Domkyrkan finns avgiftsbelagda parkeringsplatser. Du kan ta dig till kyrkan med bil från Tavastgatan via Akatemiavägen och Kerttulivägen.

Tillgänglighet

Ingång för rullstolsburna ligger vid norra dörren. För att hitta norra dörren, kör upp till kyrkan från korsningen av Henriksgatan och Domkyrkogatan (titta på bilden). Kör upp till kyrkan, fortsätt förbi sakristian och parkera vid invaparkeringen vid dörren. Var snäll och parkera inte på rampen som leder till dörren. Observera, att det kann falla snö och is från taket under vintertid.

Map indicating the driveway to the accessible door Cathedral sacristy on the left, arrow pointing behind the sacristy for disabled parking

Accessible door on the side of the church, logo indicating the disabled parking spot

Det finns en knapp, som öppnar dörren. Ifall du behöver hjälp, ring kyrkans vaktmästare, +358 40 341 7100.

Domkyrkan är till största delen tillgänglig med rullstol. Det finns en rullstolsramp, som leder till huvudkoret. Det finns också en invatoalett i kyrkan.

Ingång till sakristian, Kijkska kapellet, Domkyrkomuseet och Domcafé är inte tillgängliga med rullstol.

• Domkyrkan är mörk, speciellt på molniga dagar
  • Det finns en induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel
  • Det finns en trappa till kyrkbänken
  • Det finns en rullstol att låna vid norra dörren