Esteettömyys Turun tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkkoon pääset myös ovesta, jossa ei ole portaita. Tämä sisäänkäynti ja invaparkkipaikka sijaitsevat kirkon vieressä sen pohjoisella puolella. Ovelle ajetaan kirkon itäpään kautta. Ajoluiska alkaa Maaherran makasiinien puolelta Henrikinkadun päästä. Kun ajat ovelle, vasemmalle jää ensin sakasti, jonka jälkeen kirkon kyljessä näkyy esteetön sisäänkäynti. Ovea kutsutaan myös "pohjoiseksi oveksi". Jos autossasi on invalupa, voit jättää sen oven vierelle parkkiin. Parkkipaikkoja ei ole erikseen merkitty. Ethän parkkeeraa ovelle vievälle pyörätuoliluiskalle.

Kirkon seinää vasemmalla, nuoli ohjaa kirkon sakastin ohi kohti invapaikkaa
Invaparkkiin ajaessasi aja ensin sakastin ohi kulman taakse.
Kirkon esteetön ovi ja invaparkkipaikan merkki
Yksittäisiä invaparkkipaikkoja ei ole merkitty. Huomioithan, että talvella katolta voi tippua lunta ja jäätä.
Kirkon esteetön ovi, jolle vie luiska, sekä teksti "ovenavauspainike", joka osoittaa napin paikan
Oven saa auki vetämällä tai napista painamalla. Jos nappi ei jostain syystä toimisi, vahtimestarien puhelinnumero on 040 341 7100.

Kirkko on pääosin esteetön, mutta kaikkialle ei esimerkiksi pyörätuolilla pääse. Kirkkosalin lattia on tasainen ja siis helposti pyörätuolilla kuljettavissa. Muutamaan sivukappeliin pääsee myös. Pääkuoriin alttarin viereen pääsee pyörätuoliluiskaa pitkin. Penkkeihin mentäessä on kynnys. Isommissa tilaisuuksissa pyörätuoleille varataan yleensä omat paikkansa. Näistä paikoista voi kysyä kirkon vahtimestareilta. Esteetön pääsy on myös pääeteisen viereiseen Tarkk'ampujan kappeliin ja vessatiloihin. Kirkossa on invavessa. Pyörätuolilla ei pääse sakastiin eikä Tuomiokirkkomuseoon. Kirkon holvikahvila Domcafé pääoven vieressä ulkona ei myöskään ole esteetön, mutta sen eteen terassille pyörätuolilla kyllä pääsee.

Kirkossa on induktiosilmukka. Kirkosta löytyy myös muutama korvakuuloke, jotka vahvistavat äänentoiston voimakkuutta. Näitä voi kysyä vahtimestareilta. Isotekstisiä virsikirjoja löytyy kirkon pääeteisen luota olevasta virsikirjahyllystä.

• Esteetön sisäänkäynti pyörätuolilla kulkeville kirkon pohjoispuolella
  • Inva-pysäköinti esteettömän sisäänkäynnin vieressä
  • Esteettömät sisätilat liikuntaesteisille ja näkövammaisille Tuomiokirkkomuseota, sakastia ja Domcaféta lukuun ottamatta
  • Pääalttarille on luiska pyörätuoleja varten
  • Penkkeihin mentäessä on kynnys
  • Valaistus heikko
  • Induktiosilmukka kuulovammaisille
  • Inva-WC (vapaa tila molemmilla puolilla)
  • Kirkossa lainattava pyörätuoli esteettömän sisäänkäynnin vieressä
Pyörätuoliluiskat, jotka vievät pääkuoriin
Pääkuoriin on kolme porrasta, mutta pyörätuoliluiskan avulla pääsee perille.
Invavessan ovi auki, sisällä näkyy pytty ja lastenhoitotaso
Tuomiokirkon inva-WC toimii samalla lastenhoitohuoneena.

Karttakuva Tuomiokirkon esteettömän sisäänkäynnin sijainnista