Turun tuomiokirkko on hiljentymistä varten

Tuomiokirkko on upea paikka hiljentymiselle ja pohdiskelulle. Korkeat holvit antavat tilaa ajatusten lennolle, hiljaisuus ja rauha saavat laskeutua sieluun. Myös elämän äänet, ohi kulkevat ryhmät, muusikkojen harjoittelut ja kulkijoiden kahina antavat kontrastia maallisuuden ja pyhyyden kohtaamiselle. Kirkossa on useita eri tapoja kohdata pyhyys. Sen voi tehdä itsekseen ihmetellen tai jonkun kanssa jakaen.

Hiljainen tunti ma-pe klo 9-10

Aamun voi aloittaa mietiskellen. Arkisin klo 9-10 Turun tuomiokirkon Tarkk'ampujan kappelissa vietetään hiljaista tuntia. Istahda siis tuoliin ja mieti hetken aikaa rauhassa hiljaisuutta.

Papin päivystys joka päivä klo 15-17

Jos mieltä painaa jokin asia, tai jos vain kaipaa kuulijaa elämän matkalla, voi mietteistään puhua papin kanssa. Tuomiokirkossa päivystää pappi joka päivä klo 15-17. Hänen luokseen voi poiketa lyhyestikin, ilman ajanvarausta ja luottamuksellisesti. Tervetuloa niin pienten kuin suurtenkin ilojen ja surujen kanssa.

Ehtoolliskirkot

Tuomiokirkossa on viikkomessuja eli ehtoolliskirkkoja useita kertoja viikossa. Säännöllisiä messuja vietetään sunnuntaisin klo 10, keskiviikkoisin klo 8, torstaisin klo 12 ja lauantaisin klo 18. Sunnuntain tilaisuus on seurakunnan päämessu, muut messut ovat lyhyempiä, n. 30-40 min.

Auringonvalo siilautuu Tuomiokirkon basilikaikkunoista korkeilla kattoholveissa.