Turun tuomiokirkkomuseo kutsuu pistäytymään

Tuomiokirkkomuseo kirkon etelälehterillä tekee sukelluksen syvälle historiaan aina 1300-luvulle saakka. Museon esineistö kertoo Tuomiokirkon vaiheista ja kirkollisesta elämästä.

Museossa on esillä pyhimyspatsaita ja alttarivälineitä katoliselta keskiajalta. Ajasta jälkeen uskonpuhdistuksen kertovat kirkkotekstiilit ja taitavien tekijöiden hopeaesineet. Museossa voi tutustua myös Tuomiokirkon rakennusvaiheisiin.

Yksi Tuomiokirkkomuseon kuuluisimmista esineistä on turkulaisen seppämestarin 1480-luvulla valmistama Ejbyn kalkki, jonka tanskalainen Otte Rud ryösti Tuomiokirkosta vuonna 1509. Tanskalainen Ejbyn seurakunta palautti sen Turkuun vuonna 1925.

Aukioloajat ja liput

Museo on avoinna joka päivä klo 9-18. Ainoastaan kirkollisten toimitusten aikaan museoon ei ole pääsyä. Käynti etelälehterillä sijaitsevaan museoon pääovelta.

Lisätietoja Tuomiokirkon infosta numerosta 040 341 7100

Hinnat

• Aikuiset 2€
  • Lapset 7–17 v. 1€
  • Eläkeläiset 1€
  • Opiskelijat 1€
  • Varusmiehet 1€

Tuomiokirkkomuseoon on sisäänpääsy myös Museokortilla.

Lasten museopassi on saatavilla myös Tuomiokirkkomuseosta. Museokortin kylkiäinen Museopassi on tarkoitettu 4-11-vuotiaille ja siihen kerätään merkintöjä omista museokäynneistä. Museopassiin liittyy myös Museopuuha-tehtäviä lapsille. Passi ei oikeuta sisäänpääsyyn, mutta Tuomiokirkkomuseoon alle 6-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi ja sitä vanhemmat lapset vain 1 eurolla.

Sisäkuva museosta, etualalla vitriinissä ehtoollisvälineistöä, taempana pyhimyspatsaita.