Turun tuomiokirkon seitsemän vuosisataa

Emme tiedä varmasti, milloin Turun tuomiokirkko vihittiin käyttöön tuomiokirkoksi. Yleisin arvio syntymäpäivälle on 17. kesäkuuta 1300. Sen mukaan Tuomiokirkko on siis jo yli 700-vuotias. Kirkko on nähnyt siis paljon historiaa. Lue tarkemmin historian tapahtumista kunkin vuosisadan omalta sivulta. Jokaisella sivulla (2000-lukua lukuun ottamatta) on myös vuosisataa käsittelevä opastusvideo.

Historiatekstit on kirjoittanut korkeakouluharjoittelija Henna Ala-Lehtimäki, ja tarkastanut Tuomiokirkkoseurakunnan tiedottaja ja Tuomiokirkon vahtimestari Eeva-Kaisa Ahlamo.

1300-luku

Alussa Tuomiokirkko oli vielä pieni ja puinen, ja se paloi 1318. Vuosisadan lopulla rakennettiin jo kuitenkin entistä ehompaa kirkkoa.

Tutustu Tuomiokirkon 1300-lukuun tällä sivulla.

1400-luku

1400-luvun aikana Tuomiokirkko rakennettiin mahtikirkoksi, joka veti ja vetää edelleen vertoja Keski-Euroopan katedraaleille. Koko vuosisata oli katolisen ajan kulta-aikaa.

Tutustu Tuomiokirkon 1400-lukuun tällä sivulla.

1500-luku

Reformaatio eli uskonpuhdistus ravisutti Ruotsin valtakuntaa vuonna 1500-luvulla. Kuningas Kustaa Vaasan ja hänen poikiensa aikana kirkossa kulki myös Mikael Agricola.

Tutustu Tuomiokirkon 1500-lukuun tällä sivulla.

1600-luku

1600-luvulla Euroopassa riehui kolmikymmenvuotinen sota, jossa protestantit ja katoliset ottivat kiivaasti yhteen ja valtiot yrittivät samalla laajentaa alueitaan. Turun tuomiokirkossa tuo sota on edelleen hyvin näkyvillä useiden sotapäälliköiden hautamuistomerkkien muodossa.

Tutustu Tuomiokirkon 1600-lukuun tällä sivulla.

1700-luku

Isovihan aika 1700-luvun alkupuoliskolla toi Suomeen venäläismiehityksen. Piispa Henrikin luut varastettiin Tuomiokirkosta ja ne katosivat. Samalla Turku kasvoi, ja tila kirkossa kävi ahtaaksi niin lattian alla kuin päälläkin.

Tutustu Tuomiokirkon 1700-lukuun tällä sivulla.

1800-luku

1800-luvun kuuluisin tapahtuma Tuomiokirkossa on Turun palo 1827. Tulipalo tuhosi kirkon sisustuksen täysin. Nykyinen ilmiasu on Turun palon jälkeiseltä ajalta. Freskot, alttaritaulu, penkit, jne. huokuvat kaikki 1800-lukua.

Tutustu Tuomiokirkon 1800-lukuun tällä sivulla.

1900-luku

Myös 1900-luvulla on Tuomiokirkossa ehtinyt tapahtua paljon. Sodat ovat aiheuttaneet ongelmia, mutta myös tutkimusta on tehty.

Tutustu Tuomiokirkon 1900-lukuun tällä sivulla.

2000-luku

Nykypäivänä Tuomiokirkko seisoo edelleen Unikankareen kummulla. Se on monelle rakas kirkko, ja Turun sydän.

Tutustu Tuomiokirkon 2000-lukuun tällä sivulla.