Tuomiokirkko taiteen tilana

Tuomiokirkko on aina ollut paitsi uskon, myös taiteen tila. Keskiaikaiset seinämaalaukset ja 1800-luvun freskot ovat aikansa taiteen ilmentymiä. Kirkon taidehistorian avulla pääseekin aikamatkalle menneiden aikojen ihmisten elämään.

Lue lisää Tuomiokirkon taiteesta taidehistoriakierroksella tämän linkin takaa.

Näyttelytilaa taiteilijoille

Tuomiokirkossa on ollut viime vuosina useita taidenäyttelyitä. Vuodesta 2022 lähtien kappelia on tarjottu vapaan haun lisäksi kahdesti avoimen haun kautta ammattitaiteilijoille. Vuodesta 2024 eteenpäin ammattitaiteilijoille suunnattu näyttelysarja päättyy toistaiseksi.

Vuoden 2024 näyttelyajat on päätetty, näyttelyhaku vuodelle 2025 päättyy 31.3.2024. Päätökset näyttelyistä pyritään tekemään toukokuun alkuun mennessä. Näyttelyaikaa voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella, joka sisältää näyttelysuunnitelman ja ansioluettelon. Hakemuksessa tulee perustella, miksi näyttely halutaan järjestää Tuomiokirkossa. Haku näihin kaikille vapaisiin näyttelyaikoihin lähetetään osoitteeseen turun.tuomiokirkko@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Avoin kappelin portti, kappelissa näkyy iso lakanamainen taideteos, jonka edessä ihmisen siluetti