Luomiskertomus saa muodon Turun tuomiokirkossa

Mirja Gustafssonin taidenäyttely Genesis on esillä Tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappelissa 2.3.-12.4.2022. Näyttely muodostuu kuultomaalausakvarelleista, jotka esittävät luomisen seitsemää päivää.

– Tämän näytteillä olevan akvarellisarjan maalaaminen on ollut minulle vahva omakohtainen prosessi, ja olen todella iloinen, että saan esitellä sitä nyt Suomen kansallispyhäkössä Turun tuomiokirkossa, kertoo Gustafsson. – Inspiraation sain vuonna 2008 Sri Lankassa pyhän vuoren huipulla, kun auringonnousun värit sekä vuoren muodostama varjo taivaalla inspiroivat minut maalaamaan tämän sarjan seitsemän taulua. Kuultomaalaustekniikan hitaus, jossa jokaisen kerroksen välissä työn täytyy kuivua, salli mahdollisuuden lukea Luomiskertomuksen tekstiä päivittäin ja sisäistää sitä syvemmin. Tekniikalla tauluihin tulee läpikuultava, jopa valomainen lopputulos, joka sopii aiheeseen todella hyvin.

Kuultomaalaus luo kuvan

Olen 1951 syntynyt turkulainen kuva- ja keramiikkataiteilija. Vuonna 2003 tein suuren elämänmuutoksen, kun myin johtamani yrityksen ja lähdin  toteuttamaan nuoruuden haavettani tehdä taidetta. Valmistuin taiteilijaksi ja taidepedagogiksi keväällä 2007. Sen jälkeen olen toiminut vapaana taiteilijana sekä pitänyt näyttelyitä ja maalauskursseja. Tekniikkana käytän hieman harvinaisempaa akvarelliväritekniikkaa ns. kuultomaalausta, jossa  juoksevilla akvarelliväreillä kerros kerrokselta muodostetaan läpikuultava valomainen lopputulos. Parhaimmillaan maalaus lähentelee valotekniikkaa. Tauluja on syytä pysähtyä katsomaan ihan rauhassa, sillä niiden herkkä värimaailma alkaa hengittämään katsojalle vasta viiveellä. Joskus voi ihan  tuntea miten teos hengittää katsojan mukana.

Tämän näytteillä olevan akvarellisarjan maalaaminen on ollut minulle vahva omakohtainen prosessi, ja olen todella onnellinen, että saan esitellä sen  nyt Suomen kansallispyhäkössä Turun tuomiokirkossa. Auringon nousun kokemus kaikissa spektrin väreissä v. 2008 Sri Lankan pyhän vuoren huipulla  sekä vuoren muodostama varjo taivaalla inspiroi minut maalaamaan tämän sarjan seitsemän taulua. Valon ja varjon olemus jäi askarruttamaan mieltäni. Vuonna 2012 lopulta avasin Raamatun ja luin Luomiskertomusta. Siitä alkoi varsinainen työ.

Kuultomaalaustekniikan hitaus, jossa jokaisen kerroksen välissä työn täytyy kuivua, salli mahdollisuuden lukea tekstiä päivittäin ja sisäistää sitä  syvemmin. Luomiskertomus on ajankohtainen tänäkin päivänä. Viimeisenä päivänä Jumala lepäsi ja lepää edelleen. Ihmiskunnalle annettiin vastuu  ilmasta, vedestä, maasta, luonnosta, eläimistä ja toisistamme. Miten olemme vastuumme kantaneet ja millä viisaudella olemme tätä kaikkea vallinneet?

- Mirja Gustafsson

Nainen nauraa iloisesti hempeän värikkäiden, abstraktien taulujen äärellä
Värikkäitä tauluja vierekkäin seinällä