Janne Gröning: See the Light - Feel the Light

Turun tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappelissa on 1.3.-2.4.2023 esillä Janne Gröningin valokuvanäyttely ”See the Light – Feel the Light”. Näyttely kuvaa saariston luontoa sen värien, valojen ja monipuolisten muotojen kautta.

Valokuvaaja Gröning haluaa teoksillaan pysäyttää ihmiset pohtimaan luonnon merkitystä omassa elämässään, sekä näyttää, kuinka kaunis, meditatiivinen, rauhoittava ja parantava luontomme on. Taidenäyttelyn kuvissa vedellä ja valolla on vahva merkitys. Kontrasti Tuomiokirkon hämärään tiilimaailmaan onkin virvoittava. Näyttelyn suojelijana toimii tuomiorovasti Aulikki Mäkinen, järjestäjänä on Turun tuomiokirkkoseurakunta. Näyttelyyn voi tutustua kirkon aukioloaikoina päivittäin klo 9-18. Kirkon tilaisuuksien aikana pääsy on kuitenkin rajattua.

Näe valo. Tunne se.

Olen reilut 20 vuotta kuvannut saaristoluontoa. Saariston valot, värit ja monipuoliset vaihtelevat muodot kiehtovat minua. Pidän tärkeänä ilmaista  kuvillani sitä, kuinka kaunis, meditatiivinen, terapeuttinen, rauhoittava ja parantava luontomme on! Erityisesti nykypäivänä, kun masennus ja loppuun palaminen ovat suurimpia kansantauteja länsimaailmassa. Luontoon täytyy vain lähteä, katsomaan sen kauneutta, kuuntelemaan sen hiljaisuutta, kokemaan sen voima, rauha ja harmonia. Sitä kautta voi löytää rauhan itsessään. Luonto on aina aito ja rehellinen… ja läsnä tässä ja nyt!

Luonto on tärkeintä, mitä meillä ihmisillä on!

Haluan kuvillani myös pysäyttää ihmiset pohtimaan luonnon merkitystä elämässään. Olen erittäin huolissani luontomme tilasta, ja varsinkin Itä- ja Saaristomeren hyvinvoinnista, ja yleensäkin veden laadusta. Ilman puhdasta vettä ihminen ei tule toimeen, eivät muutkaan luontokappaleet. Luonto  on kotimme ja vesi on elämän eliksiiri. Olen sitä mieltä, että se mihin keskittyy, se lisääntyy – siksi haluan tuoda esille luonnon kauneuden ja  positiivisuuden! Kaikki kuvani ovat ”luomua”, niitä ei ole manipuloitu millään tavalla. Näkyvissä ovat luonnon omat värit ja valoilmiöt.

- Janne Gröning

Janne Gröning seisoo luontovalokuviensa vierellä