Maria Leonova: Reconnect

Mikä on koti? Tätä pohtii ukrainalainen taiteilija Maria Leonova Turun tuomiokirkossa 17.4.-14.5.2023 esillä olevassa taidenäyttelyssä. Muuttuuko kodin merkitys, jos se tuhotaan? Ja mitä tehdä, jos tuhotun tilalle ei vielä ole ehtinyt muodostua uusia merkityksiä?

- Koti on erikoinen käsite, kertoo Kiovasta vuosi sitten sotaa paennut Leonova. - Asuin Ukrainassa pitkään samoissa paikoissa. Nyt viime vuoden aikana kotini on ollut Puolassa, Espoossa, Loviisassa ja Alajärvellä. Helmikuussa kävin kotona Ukrainassa. Se oli vahva kokemus. Koti on muuttunut, Kiovassa oli hyvin hiljaista. Armeijan läsnäolo, tuhoutuneet kodit… Näyttelyni ”Reconnect” kuvaakin juuri tätä. Minulla on koti, mutta nyt se on erilainen kuin aiemmin.

Leonova työskentelee grafiikan, piirustuksen, maalauksen ja installaation alueilla. Tuomiokirkossa avautuvaan näyttelyyn hän kokoaa helmikuiselta Ukrainan-matkalta keräämiään tavaroita siltä reitiltä, jota pitkin vuosi sitten pakeni. Projekti onkin jonkinlainen dokumentaarinen retrospektiivi, osin ahdistava, mutta samalla positiivinen, lämmin ja monimerkityksellinen.

Maria Leonovalle myönnettiin tammikuussa Pyhän Henrikin säätiön kulttuuripalkinto. Palkinnon luovutti säätiön hallituksen puheenjohtaja piispa Mari Leppänen. Näyttelyn järjestää Turun tuomiokirkkoseurakunta.

Мария Леонова: Повторне з‘єднання

Що робити, коли відчуття дому втрачено?
Виставка в каплиці Святого Іоанна кафедрального собору Турку 17.4.-14.5.2023.  Працює щодня з 9.00 до 18.00.  (не під час заходів у церковній залі)

Särkyneitä astioita, palaneita tiiliä ja pari valokuvaa siroteltuna ympäriinsä