Tapahtumia Turun tuomiokirkossa ympäri vuoden

Turun tuomiokirkko on toimiva kirkko. Vuoden aikana siellä järjestetään runsaasti tapahtumia. Tapahtumakalenterista löytyy tietoa lähipäivien tapahtumista, mutta tämä vuosikello kertoo eri vuodenaikoina järjestettävistä tilaisuuksista ja tapahtumista. Klikkaa tästä päästäksesi tapahtumakalenteriin.

Jumalanpalveluksia pidetään Tuomiokirkossa viikottain useita.

• Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä klo 10 on Turun tuomiokirkkoseurakunnan messu
  • Sunnuntaisin klo 12 on Åbo svenska församlingenin messu
  • Sunnuntaisin klo 16 on kansainvälisen seurakunnan messu englanniksi
  • Keskiviikkoisin klo 8 on aamuehtoollinen
  • Torstaisin klo 12 on keskipäivän ehtoollinen
  • Lauantaisin klo 18 on iltaehtoollinen

Vuosittain järjestettäviä tapahtumia Tuomiokirkolla

Viikolla 6, helmikuun alkupuolella, vietetään Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikkoa. Tuolla viikolla on maanantaista sunnuntaihin joka ilta klo 19 konsertti Turun tuomiokirkossa. Konsertteihin on pääsyliput. Lisätietoa konserteista löytyy sivulta katedraalisoi.fi.

Joka toinen vuosi helatorstain aikoihin on Tuomiokirkon edustalla Tuomiokirkkotorilla Suvivirsikirkko. Seuraava Suvivirsikirkko järjestetään  26.5.2024 klo 12.

Kesäkuukausina, kesä-elokuussa, pyörivät kirkossa Iltamusiikki ja Kesämusiikki -konserttisarjat. Iltamusiikki on urkukonserttisarja, jossa soittavat niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin urkutaiteilijat. Urkukonsertteja on Tuomiokirkossa joka tiistai klo 20. Niihin on vapaa pääsy, ohjelmamaksu on 10€. Lisätietoa Iltamusiikki-sarjasta löytyy sivulta turkuorgan.fi. Keskiviikkoisin Tuomiokirkossa soi Kesämusiikki klo 14-14.20. Kesämusiikissa kuullaan eri esiintyjiä ja instrumentteja lyhyen musiikkituokion ajan. Kesämusiikin jälkeen on kirkon ilmainen opastus.

17.6. vietetään Turun tuomiokirkon syntymäpäiviä. Synttärit ovat samalla keskiaikaviikkojen avaus. Viikot jatkuvat Turun linnan turnajaisiin heinäkuun puoliväliin asti. Syntymäpäivien ohjelma vaihtelee vuosittain, ja siitä infotaan erikseen ennen tapahtumaa.

Viikko juhannuksen jälkeen, kesä-heinäkuun taitteessa, vietetään Keskiajan Turku -tapahtumaa torstaista sunnuntaihin. Tuolloin myös Turun tuomiokirkossa on ohjelmaa. Lisätietoa löytää sivulta keskiajanturku.fi

1. adventin aattona lauantaina sytytetään Turun tuomiokirkon joulukuusen valot n. klo 16 aikaan iltapäivällä. Kuusi on saapunut edeltävänä keskiviikkona, ja se on saanut lamppunsa ennen lauantaita. Tuomiokirkon kuusessa on yhtä monta lamppua, kuin kirkko on nähnyt jouluja. Kirkkovuosi alkaa adventista, joten kuuseen syttyi 700 lamppua alkavan riemuvuoden johdosta adventtina 1999. Sen jälkeen perinteeksi on muodostunut lisätä kuuseen joka vuosi yksi lamppu lisää. Kuusi lahjoitetaan Turun kaupungille yleensä yksityishenkilöiltä. Lampuista vastaa Destia.