Historia om och guidningar i Åbo domkyrka

Man kan bekanta sig med Åbo domkyrka med hjälp av en smarttelefon. Det är också möjligt att boka guidade turer i Åbo domkyrka och vid Åbo stad från Magni Mundi resebyrå. Mera info om Magni Mundi guideservice finns på deras webbplats här (på engelska). Från VisitTurku-webbsida hittar man infos om andra sevärdheter i Åbo. Klicka här till VisitTurku-webbsida.

Virtuella rundvandringar

På denna sida finns några webguidningar om Domkyrkan. På Citynomadi-servicen finns två turer: en om Domkyrkans olika kapell och detaljer, samt en om Domkyrkans gravar.

Klicka här och hitta Åbo domkyrkas runvandring på Citynomadi-servicen. Du är välkommen att bekanta dig med nationalhelgedomen! Den invigdes som Domkyrka år 1300, tillbyggdes och fick i stort sett dagens dimensioner redan under medeltiden, såg reformationen och stormaktstidens hjältar, och tjänar än idag som församlingskyrka i flitigt bruk. I Åbo domkyrka och Domkyrkomuseet kan besökaren göra en tidsresa genom sju sekler av Finlands historia.

Klicka här och hitta Åbo domkyrkas gravguidetour på Citynomadi-servicen. Den virtuella rundvandringen tar oss till de medeltida gravkamrarna i valven under kyrkgolvet. Fatta mod och stig in! Adelns begravningskultur på 1600-talet väcker intresse.

Klicka här om du vill veta mera om kyrkans historia.