Tarinoita Tuomiokirkosta -podcast

Tarinoita Tuomiokirkosta -podcastissa tutustutaan Turun tuomiokirkkoon sen eri vaiheiden, henkilöhahmojen ja yksityiskohtien kautta. Tämän podcastsarjan tekivät Turun tuomiokirkossa kesällä 2023 toimineet kesäoppaat Rami Hakoniemi ja Henna Ala-Lehtimäki.

Podcastiin liittyviä sisältöjä löydät Instagramista tililtä @turun_tuomiokirkko sekä tunnisteella #tarinoitatuomiokirkosta.

Linkit jaksojen tekstivastineisiin löydät alempaa tältä sivulta.

Aloitusjakso

Lyhyessä aloitusjaksossa esitellään podcastinpitäjät Rami Hakoniemi ja Henna Ala-Lehtimäki sekä otetaan pikakatsaus Tuomiokirkon historiaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti varsinaisia jaksoja.

1: Barbaarien ja skorpionien keskellä

Jakson päähenkilö on Isak Rothovius, yksi Turun merkittävimmistä piispoista, joka sai aikalaisiltaan lisänimen "gravissimus" eli erittäin ankara.

Jakson lähteet:
Gardberg, Heininen, Welin: Kansallispyhäkkö: Turun tuomiokirkko 1300–2000. Tammi, Helsinki 2000.

2: Järjestys se olla pitää

Jaksossa istutetaan kuulija kirkonpenkkiin kuulemaan penkkijärjestyksestä, joka rantautui Tuomiokirkkoon 1600-luvulla osana ajan puhdasoppisuuden ja kirkkokurin henkeä.

Väinö Ikonen: Vanhaa Suomen Turkua. WSOY, Helsinki 1936

3: Kurnuttava kätkö

Jaksossa loikataan suomalaisen kansanuskon teemoihin Tuomiokirkosta tehdyn sammakkoarkkulöydön kautta.

Jakson lähteet:
Sonja Hukantaival: "For a witch cannot cross such a threshold!” – Building concealment traditions in Finland c. 1200–1950. Suomen keskiajan arkeologinen seura, 2016.
Laurentius Petri Aboicus: Selityxet ioca-päiwäisten huomen- ehto- ia ruocalucuin eli siunausten. Turku 1644.

4: Luita kaapissa

Jaksossa tutustutaan Turun tuomiokirkossa säilyneisiin pyhäinjäännöksiin, joita katolisen ajan jälkeen kirkosta on löytynyt yllättävistäkin paikoista ja joiden mysteerit askarruttavat tutkijoita edelleen.

Jakson lähteet:
Zachris Topelius: Välskärin kertomuksia III: Erään nimen varjo. Suom. Juhani Aho vuonna 1896. Porvoo, WSOY.
Aki Arponen: The Medieval Skull Relic of Turku Cathedral. Mirator 16:1/2015.
YLE: Turun pääkallo ajoitettiin piispa Henrikin aikoihin. 15.12.2009.

Lue lisää "Apua tutkimuksiin" -sivulta

5: Jag recknar timmar – Åbo stad – ock Herren recknar dina synder

Jaksossa kuullaan Tuomiokirkon kellojen soinnin välittämää historiaa ja tarinoita.

Lähteet:
Riikka Kaisti: Turun tuomiokirkko. Rakkaudella rakennettu. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä & Turun tuomiokirkkomuseo, Turku 2013.
Issakainen, Jakonen, Kaisti & Kiiski:Turun Tuomiokirkko. Opas seitsemään vuosisataan. Kirjapaja, Helsinki 2017.

6: Tuli on irti!

Jaksossa hikoillaan läpi Tuomiokirkon monien tulipalojen.

Lähteet:
Hannu Salmi: Tunteiden palo - Turku liekeissä 1827. Otava, 2022.
Mari Välimäki: “Turun palo 1681 – mitä raastuvanoikeuden pöytäkirjat kertovat?” Lastuja Suomen historiasta -blogi, 2.5.2019.

Tekstivastineet

Tarinoita Tuomiokirkosta - Esittelyjakso
Tarinoita Tuomiokirkosta - 1 Barbaarien ja skorpionien keskellä
Tarinoita Tuomiokirkosta - 2 Järjestys se olla pitää
Tarinoita Tuomiokirkosta - 3 Kurnuttava kätkö
Tarinoita Tuomiokirkosta - 4 Luita kaapissa
Tarinoita Tuomiokirkosta - 5 Jag recknar timmar – Åbo stad – ock Herren recknar dina synder
Tarinoita Tuomiokirkosta - 6 Tuli on irti!