Turun tuomiokirkon peruskorjaus

Turun tuomiokirkossa toteutetaan kattava peruskorjaus 2020-luvulla. Aika alkaa ollakin, sillä edellinen peruskorjaus suoritettiin 1976-1979. Tuolloin kirkossa uudistettiin mm. sähköjärjestelmiä ja tehtiin teknisiä uudistuksia.

Tuomiokirkko on aina ollut toimiva kirkko. Se on Suomen kansallispyhäkkö ja elävän uskon koti. Se on kuitenkin myös kulttuurihistoriallisesti yksi Suomen tärkeimpiä rakennuksia. Monella turkulaisella ja suomalaisellakin on hyvin henkilökohtainen suhde Turun tuomiokirkkoon. Kaikki nämä näkökohdat tulee ottaa huomioon peruskorjausta suunnitellessa.

Peruskorjaus tullaan toteuttamaan 2020-luvun aikana niin, että valmista tulisi olla viimeistään adventtina 2028, kun uusi kirkkovuosi aloittaa Turun kaupungin 800-vuotisjuhlallisuudet. Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta sanoa, onko kirkko peruskorjauksen aikana jonkin aikaa kokonaan kiinni vai ei. Tieto tarkentuu suunnitelmien edetessä. Tuomiokirkon vihkiaikojen ajanvaraus alkaa aina vuotta aikaisemmin, kesähäiden kohdalla toukokuussa. Jos peruskorjaus aiheuttaa kirkkohäihin esteitä, se on kyllä tiedossa ennen vihkiajan varausmahdollisuutta.

Tällä hetkellä ollaan vasta suunnitteluvaiheessa. Arvioiden mukaan itse peruskorjaus päästään alkamaan vuonna 2026. Haluamme kuulla sinunkin mielipiteesi peruskorjaukseen liittyen. Onko sinulla ehdotuksia, toiveita, ajatuksia tai ideoita? Lähetä peruskorjaukseen liittyvät toiveesi meille palautelomakkeella, joka löytyy tämän linkin takaa.

Lue peruskorjauksen blogista prosessin etenemisestä ja asiantuntijoiden tekstejä aiheesta. Voit myös katsoa kaksi alla olevaa videota peruskorjauksen tämän hetkisestä tilanteesta.

Lisätietoja ja median yhteydenotot: