Pyhiinvaellukset

Pyhiinvaellukset mielletään usein vain keskiaikaiseksi toiminnaksi. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Pyhiinvaellus voi parhaimmillaan olla matka syvälle omaan sisimpään, omia tuntoja kuunnellen. Se on elämys, joka kannattaa kokea.

Pyhiinvaellus on ikivanha mutta samalla ajassa elävä perinne. Kautta aikojen ihmiset ovat kaivanneet pyhille paikoille ja tehneet matkoja niille. Matkalle motiivit ja merkitykset antaa vaeltaja itse. Kulkea voi jalan, pyörällä, meloen tai yhtä hyvin autolla, jos liikkuminen on haasteellista. Pyhiinvaellus yhdistää luonnossa kulkemisen, hiljentymisen, kulttuurihistorian, liikkeellä olon ja irtioton arjesta.

Pyhiinvaelluskeskus

Turun tuomiokirkossa toimii Pyhiinvaelluskeskus, josta saa tietoa erityisesti Turun alueen, mutta myös Pohjoismaiden ja Euroopan pyhiinvaellusreiteistä. Kesällä keskuksella on henkilökuntaa paikalla joka arkipäivä: Maanantaisin ja tiistaisin klo 10–16, keskiviikkoisin klo 12–18, torstaisin ja perjantaisin klo 10–16. Kesän ulkopuolella keskus on avoinna itsepalveluperiaatteella kirkon aukioloaikoina joka päivä klo 9-18, henkilökuntaa on paikalla keskiviikkoisin klo 12-18. Vaelluksista kiinnostuneet voivat aloittaa lyhyemmillä reiteillä, ja innon karttuessa halutessaan jatkaa vaativampiin matkoihin. Suosittu lyhyt vaellus Turussa on esimerkiksi Helenan polku, joka kulkee Turun tuomiokirkolta Pyhän Katariinan kirkolle, Koroistenniemen kautta Maarian kirkolle ja takaisin Tuomiokirkolle. Historiaa pääsee siis kokemaan kolmen keskiaikaisen kirkon luona sekä keskiaikaisen piispanlinnan paikalla.

Lisätietoa pyhiinvaelluksista löytyy Suomen ev.lut. kirkon pyhiinvaellussivuilta tämän linkin takaa.

Kolme aikuista ja lapsi kulkemassa pellon laitaa pitkin kesällä
Kuva: Aleksi Saariranta

Pyhän Henrikin Pyhiinvaellusyhdistys ry.

Lounais-Suomessa toimii myös Pyhän Henrikin Pyhiinvaellusyhdistys ry., joka järjestää ohjattuja vaelluksia eri reittejä pitkin. Suosittu tapahtuma on kesällä tehtävä Henrikin vaellus piispa Henrikin translaatiopäivän muistoksi 18.6. Vuonna 1300 tuona päivänä perimätiedon mukaan Pyhän Henrikin luut tuotiin Nousiaisista Turun tuomiokirkkoon ja haudattiin sinne. Pyhä Henrik on Turun tuomiokirkon suojeluspyhimys ja Suomen kansallispyhimys.

Lisätietoa Pyhän Henrikin Pyhiinvaellusyhdistyksen toiminnasta löytyy yhdistyksen sivulta tämän linkin takaa.

Ilmakuva Vanhalinnan takaa, taustalla Aurajoki
Kuva: Aleksi Saariranta