Tapahtumia Turun tuomiokirkossa

Tervetuloa Turun tuomiokirkkoon joka päivä klo 9-18! Otathan kuitenkin huomioon, että tilaisuuksien aikana kirkossa ei voi kierrellä. Penkkiin voi toki istahtaa, ja tilaisuuksiin voi ottaa osaa.

Tällä sivulla on listattuna Tuomiokirkon tilaisuuksia. Huomioithan, että lista ei ole kattava, kirkossa voi olla myös perhejuhlia (häitä, ristiäisiä, jne.), jotka eivät näy tapahtumalistassa. Häitä on erityisesti lauantaina iltapäivällä, sunnuntaina taas vietetään messuja, iltapäivällä voi olla ristiäisiä.

Lisätietoa kirkon tapahtumista saa vahtimestareilta, puh. 040 341 7100.

< Takaisin listaukseen

Uppsalan kamarikuoro Collegium Cantorum: Kevätilta / Förvårskväll

Kuoro värikkäissä vaatteissa seisoo alttarin edessä

pe 10.5. kello 20.00

Turun tuomiokirkko

Uppsalan tuomiokirkon kamarikuoro vierailulla / Uppsala domkyrkas kammarkör på besök

Uppsalan kamarikuoro Collegium Cantorum: Kevätilta

Uppsalan tuomiokirkon kamarikuoro Collegium Cantorum esiintyy vierailumatkallaan Turun tuomiokirkossa perjantaina 10.5. klo 20. Taitava kuoro luo kirkkoon keväisen iltahetken esittämällä teemaan sopivia lauluja eri säveltäjiltä. Ohjelmassa on mukana kappaleita keväästä, helluntaista ja ilta-ajasta, mutta myös katedraaliin sopivia ylistyksiä. Uppsalan tuomiokirkko on rakennushistoriallisesti katsottuna Turun tuomiokirkon sisarkirkko. Molemmissa on keskiajalta periytyviä yksityiskohtia, joita ei muissa kirkoissa tapaa, esimerkiksi pääkuorin ympäri kulkeva kuorikäytävä.

Collegium Cantorum perustettiin vuonna 1983. Perustajana toimi Lars Angerdal, joka toimi tuolloin Uppsalan tuomiokirkon urkurina. Kuoro on siitä lähtien ollut osa Uppsalan musiikkielämää. Se esiintyy konserteissa useita kertoja vuodessa ja ottaa osaa sunnuntain messuihin sekä muihin kirkon tapahtumiin. Kuorolla on laaja repertuaari. Siihen kuuluu sävellyksiä varhaisrenessanssista nykypäivän musiikkiin saakka. Collegium Cantorum on tehnyt useita kiertueita ulkomailla sekä Euroopassa että sen ulkopuolellakin. Samalla kuoron maine on laajentunut myös Ruotsin rajojen ulkopuolelle. Kuoroa johtaa Uppsalan tuomiokirkon nykyinen urkuri Ulric Andersson.

Konserttiin on vapaa pääsy.

Collegium Cantorum: Förvårskväll

Uppsala domkyrkas kammarkör Collegium Cantorum uppträder i Åbo domkyrka fredagen den 10.5. klockan 20. Den skickliga kören skapar en vårkvällsstund i kyrkan genom att framföra sånger från olika kompositörer som passar in i temat. På programmet står sånger från vår, pingst och kvällstid, men även lovsånger passande för domkyrkan. Uppsala domkyrka är byggnadshistoriskt systerkyrka till Åbo domkyrka. Båda har detaljer som är ärvda från medeltiden, som inte finns i andra kyrkor, till exempel en skalkorridor som löper runt huvudskeppet.

Collegium Cantorum grundades 1983. Grundare var Lars Angerdal, som då var organist i Uppsala domkyrka. Kören har varit en del av Uppsalas musikscen sedan dess. Den uppträder på konserter flera gånger om året och deltar i söndagsmässor och andra kyrkliga evenemang. Kören har en bred repertoar. Den innehåller kompositioner från den tidiga renässansen till dagens musik. Collegium Cantorum har gjort flera turnéer utomlands både i Europa och utanför. Samtidigt har körens anseende expanderat även utanför Sveriges gränser. Kören leds av Uppsala domkyrkas nuvarande organist Ulric Andersson.

Inträde till konserten är gratis.

Kuva/Foto: Gabriel Gumucio

Turun ja Kaarinan seurakunnatLinkki avautuu uudessa välilehdessä